Gradnja velikih trgovskih središč je ljudem resda olajšala nakupovanje in jim omogočila nova potrošniška doživetja, a je na drugi strani odprla težave trgovcem in drugim ponudnikom v starih mestnih jedrih. S temi izzivi se ne soočajo samo slovenska mesta, temveč je to trend, ki je zajel celotno Evropo.
Kaj je bilo prej, kokoš ali jajce?
Razprava o tem, ali so se velika središča prilagodila željam in potrebam ljudi ali pa so dejansko šele z njihovo gradnjo ustvarila nove nakupovalne navade, je stvar zgodovine. Dejstvo, s katerim se soočajo mestne oblasti in predvsem trgovci ter drugi ponudniki storitev v mestnih jedrih, so temeljito spremenjene nakupovalne navade in zato nujnost prilagajanja manjših ponudnikov v mestnih jedrih tej novi realnosti.
Mestna občina Koper je aktivnosti vezane na usklajevanje poslovnih prostorov v starem mestnem jedru začela pred dobrimi tremi leti, ko je skupaj z Ljubljano in Celjem sledila modelu mestnega managementa. Uspešna praksa mestnega managementa se je iz Avstrije, ki ima na tem področju največje uspehe, začela širiti po celotni Evropi in marsikje že daje velike rezultate.
Tudi v Kopru je občina mestne ponudnike organizirala in prevzela aktivno vlogo pri usklajevanju dejavnosti ter jih v lanskem letu povezala v zavod Otok. Vanj je vključenih že 43 ponudnikov in njihovo število raste. Dodatna spodbuda za včlanitev v zavod bo zagotovo nova turistična kartica Kopra, ki bo prinesla številne ugodnosti.
Kaj je občina nudila najemikom v mestnem jedru?
Prvi korak oživljanja v starih mestnih jedrih so zagotovo prireditve, ki v mesto pritegnejo večje število obiskovalcev. To je tudi prednostna naloga lokalne turistične organizacije, ki skozi leto organizira številne odmevne dogodke, med katerimi je med najbolj prepoznavnimi Sladka Istra, ki je bila v lanskem letu rekordna o čemer smo poročali tukaj.
Poleg usklajevanja aktivnosti, predvsem ob večjih dogodkih, je občina v prvi fazi projekta manjšim trgovcem in drugim ponudnikom v mestnem jedru ponudila tudi različne izobraževalne dogodke. Pri tem so seveda ključna uporabna znanja, ki si jih posamezni najemniki težje privoščijo, pa tudi če gre za manjše stroške. Tako bo recimo v kratkem najemnikom pomagala s strokovnimi predavanji na področju dekoriranja vitrin in podobnimi temami.
Poleg izobraževanja in usklajevanja ob velikih dogodkih, ki so tudi sicer osnovno orodje, s katerim lahko občina v mestno jedro pritegne večji obisk, je sledila še vrsta ukrepov kot je denimo kar 30 odstotno znižanje najemnin za vse občinske prostore v mestnem jedru. Pomembno je bilo tudi uskladiti nižje cene parkiranja za obiskovalce mestnega jedra, ki so gosti gostincev in trgovin. V veliko pomoč so tudi skupne brošure in drugi reklamni material, ki najemnike poslovnih prostorov razbremeni stroškov.
Kako naprej?
Med pomembnimi novostmi v letošnjem letu je zagotovo turistična kartica Kopra, ki smo jo predstavili tukaj.
Kartica bo poleg neposrednih učinkov, ki bodo obiskovalcem omogočali popuste v trgovinah in pri drugih ponudnikih ter tudi brezplačne oglede nekaterih znamenitosti, omogočila tudi pregled podatkov o nakupovalnih navadah obiskovalcev mesta.
Poleg tega bo v letošnjem letu eden prioritetnih projektov občine vzpostavitev informacijske platforme, ki bo različnim komercialnim ponudnikom aplikacij in drugih storitev, omogočila črpanje podatkov o dogodkih, ponudbi, znamenitostih in druge informacije, ki jih bodo lahko kot open data uporabili za svoje projekte.
Prav podatki postajajo sodobni kapital, ki gospodarstvu omogoča prilagajanje konkretnim interesom in potrebam obiskovalcev ter s tem hkrati nižanje stroškov ter rast prihodkov.
Oba navedena ukrepa bosta omogočila preglednost komercialnega dogajanja v mestu ter prilagajanje trgovin in drugih prostorov na podlagi analize zbranih podatkov.
Več glav več ve
Seveda pa je za oživljanje starih mest bistvena mobilizacija celotne skupnosti. Zato vas vabimo, da nam posredujete vaše poglede in predloge na ekoper@koper.si ali v spodnjih komentarjih.
Prav aktivna vloga prebivalcev in vseh, ki so komercialno vezani na mestno jedro, se je izkazala kot ključna točka v zgodbah o uspehu, ki bi jim radi sledili tudi v Kopru.
Zato, z idejami in predlogi pogumno na plan.