Vsi že poznate tisti marketinški stavek: “Pokličite takoj in dobite še…” Televizijska prodaja se je pač naučila motivirati kupce s pozitivnimi pozivi, ki jih pritegnejo in jim dajo vsaj misliti, da so v tej igri glavni. Povsem drugačen pristop ima najmočnejša veja oblasti v sodobnih družbah, to so mediji. Oni dajo jasno vedeti, da so glavni oni in da se jim lahko le prikloniš, sicer te čaka masaker.
Za razliko od marketinga, ki te nagradi (!), če pokličeš takoj, ti mediji pošljejo vrsto vprašanj in zahtevajo (!), da odgovoriš takoj, sicer… Redna praksa je, da novinarji pošljejo mail neki javni instituciji z vrsto zelo natančnih in tudi zapletenih vprašanj, v zaključku pa sledi zahteva, da pričakujejo odgovore do neke ure tistega dne. Običajno ti dajo na voljo dve ali tri ure in jasno je, da bodo v nasprotnem primeru pač objavili enostranski negativen prispevek z užaljenim dodatkom, da niso prejeli odgovora s strani institucije, ki jo napadajo.
Mediji si torej domišljajo, da so res edina veja oblasti in da se morajo vse institucije ustaviti in prikloniti, ko nanje naslovijo neko zahtevo. Pri tem seveda novinarji običajno ne poznajo ne procesov dela v javnih institucijah, niti vsebine, o kateri sprašujejo. Ko nekdo prejme tak mail z zelo podrobnimi vprašanji, ki terjajo poglobljen strokovni odgovor, je kar jasno, da jih je novinarju dal nekdo, ki želi napad na to institucijo. In hkrati je jasno, da je novinar to zgodbo tudi kupil in da bo prispevek v vsakem primeru negativen.
Na Mestni občini Koper smo vajeni sovražnega odnosa medijev do naše institucije in predvsem do župana Borisa Popoviča. To njihovo sovraštvo je še toliko bolj goreče, ker se jim župan ni podredil, temveč jim prav nasprotno dal vedeti, da se s pristranskimi mediji sploh ne bo ukvarjal.
Zaradi pokvarjenosti nekaterih novinarjev in njihovih lažnih prispevkov smo tudi vzpostavili portal eKoper. Brez lastnega portala javnost ne bi dobila vseh informacij, predvsem pa ne bi mogla prav nikjer zaslediti, da se v naši občini dogajajo pozitivne reči. Kdaj ste v kakem velikem mediju zasledili kaj pozitivnega o dogajanju v našem kraju? Pa verjetno vsakodnevno v živo zasledite kaj, kar bi bilo vredno pohvaliti.
Pa razlog zagotovo ni v tem, da so mediji tako ali tako nagnjeni h kritiziranju in aferam in da imajo tak odnos do vseh. Ni res. Nekateri uživajo podporo in hvalo medijev. In da se razumemo, to hvalo si vsebinsko lahko tudi zaslužijo, a različni odnosi medijev do različnih institucij kaže njihovo pristranskost. V Primorskih novicah lahko recimo redno sledite hvalam na račun občine Ankaran. In kot sem že pred časom zapisal, jim nisem nič nevoščljiv in sem vesel, da mediji hvalijo njihove dosežke. Izpostavljam le različne kriterije, ki jih imajo mediji do Ankarana in Kopra.
Tako so Primorske novice hvalile novosti, ki jih je občina Ankaran pripravila za letošnjo sezono. In vsekakor gre za novosti, ki si zaslužijo pohvalo. A takih in tudi precej večjih novosti je polno tudi v Mestni občini Koper in to prav vsako leto. Pa o njih novinarji ne poročajo s takimi hvalospevi.
V prispevku o Ankaranu lahko recimo preberemo: “Mulj ima svoj šarm”. Če bi bilo govora o Kopru, bi seveda govorili o umazanem blatu in tem, da občina ni sposobna počistiti tega blata in da se ne zmeni za prebivalce in da … Če pa bi nato to blato recimo počistili, bi sledili napadi, da smo preveč počistili in tako posegli v naravo… V Ankaranu je lepo, ker tam cvetijo robide, ki poleti obilno rodijo. V Kopru se temu reče džungla, ki jo nesposobna in skorumpirana oblast ne počisti.
Pristranskost medijev in njihova ošabnost, ko pričakujejo, da se vse ustavi, ko ti pošljejo vprašanja, so kar pomemben problem današnjega časa. Javno mnenje se še vedno v veliki meri oblikuje na podlagi medijskih prispevkov in četudi ljudje danes že vedo, da mediji niso objektivni, je njihov učinek še vedno zelo močan. Dosti premočan glede na etiko in intelektualne sposobnosti večine medijskih ustvarjalcev.
Sebastjan Jeretič