Ko zavijete v Kidričevo ulico, vas pozdravijo steklena vrata, za katerimi se skriva velik del zgodovine vseh Koprčanov. Tu so namreč razstavljeni Tomosovi dvokolesniki in ladijski motorji. Če ste pravi zanesenjak, pa boste tu našli še veliko več.
Tomos predstavlja pomemben del življenja Mestne občine Koper. Mesto namreč vse od začetkov do danes diha s tovarno, ki je bila s podpisom sklepa o ustanovitvi Tovarne motornih koles Sežana (TOMOS) ustanovljena julija leta 1945. Že oktobra istega leta se je slovenska vlada odločila za gradnjo tovarne v Kopru, saj je Koper postajal glavno središče primorske industrije. Leta 1959 je novo tovarno v Kopru uradno odprl predsednik SFRJ Josip Broz – Tito.
Razstava, ki odstira tančice Tomosovega delovanja, je nastala na pobudo Koprčana Steva Vujića, ki je strasten zbiratelj Tomosovih izdelkov. K temu ga je spodbudila želja po ohranitvi koprske kulture, katere velik del je Tomos. V tej tovarni je namreč delalo in ustvarjalo veliko ljudi in generacij. Razstava je bila odprta pred štirimi leti.
“Prve razstave pred štirimi leti najbrž ne bi bilo, če ne bi bilo župana Borisa Popoviča, ki je idejo prepoznal kot dobro in jo tudi podprl,” nam je zaupal Vujić, ki mu pri projektu pomagajo še Dejan Bremec, Igor in Damir Šešet, vsi so tudi ustanovitelji Društva Tomos.
Razstava z dušo
Ko vstopite v razstavni prostor, vas pozdravi značilen vonj po bencinu in zajetna zbirka starodobnih Tomosovih dvokoles, ki vas popeljejo v svet otroštva, ko smo se kot otroci prav s temi jeklenimi konjički podili po vaseh. Mali prostor ima močan zgodovinski naboj, ljudem predstavlja neke vrste kapelico, kjer se lahko poklonijo zgodovini, ki je tudi velik del njih samih. Poudariti je treba, da so vsa motorna kolesa originalna in nosijo celo svojo originalno barvo.
“Zgodba Tomosa je zgodba ljudi, ni zgodba motorjev, zgodba ljudi, ki so ustvarili tovarno sredi ničesar, zgodba ljudi, ki so imeli vizijo in hrabrost začeti z ničle in prodreti v svet, kar je danes žal skorajda nemogoče,” je za ekoper.si povedal Stevo Vujić.
Tomos je tako na dirkališčih kot tudi na cesti rojeval zvezde. Na cestah je v osemdesetih letih zagotovo kraljeval Tomos 4. S tem priljubljenim, majhnim, toda zelo vzdržljivim izvenkrmnim motorjem se je Tomos uvrščal med najuspešnejše proizvajalce tovrstnih motorjev na svetu. Tomos je namreč prepoznaven praktično povsod po svetu. Tako je nastal tudi dokumentarni film o tovarni Tomos. Tu so se kalili tudi slovenski razvojniki.
“To je bil projekt Jugoslavije v malem. Tomos je snubil najboljše razvojnike in strokovnjake na tem področju. Ti so prihajali iz vse Jugoslavije, Tomos je želel za svoje ljudi ustvariti dobre pogoje tako za bivanje kot tudi za življenje nasploh. Med njimi je bil tudi gospod Josip Vlahović, glavni razvojnik za aerodinamiko športnih motorjev, ki ima kar 70 različnih patentov in se je šele pred kratkim upokojil,” je o življenju, ki ga je prinesla tovarna Tomos, povedal Vujić.
Dolgo je izhajal tudi Tomosov časopis, ki je poskrbel še za dodatna delovna mesta. *