Potem, ko je koprska občina pred dobrim letom dni kot ena prvih slovenskih občin pristopila k projektu Edison (Eco Driving Innovative Solutions and Networking), je z današnjo predstavitvijo novega koncepta okoljsko odgovorne zelene mobilnosti, s poudarkom na car sharing-u, projekt tudi uradno zaživel. Koper in Edison se tako uvrščata med ključne akterje na področju zelene mobilnosti ne samo v Sloveniji, ampak tudi širše in že napovedujeta kvantitativno in kvalitativno krepitev aktivnosti v naslednjih fazah, ki bodo sledile v letu 2019.
Mobilnost je trenutno ena najbolj aktualnih tem ne samo pri nas, ampak tudi globalno, hkrati pa tudi velik izziv za vse snovalce rešitev trajnostne mobilnosti, ki si prizadevajo, da bi bila ta čim bolj enostavna, dostopna, uporabniku prijazna ter seveda okoljsko sprejemljiva. To je tudi osnovni koncept pilotnega projekta okoljsko odgovorne zelene mobilnosti, ki so ga v okviru platforme Edison in projekta Edison eKoper danes predstavili širši javnosti.
V prvi fazi projekta so v Kopru postavili 11 novih polnilnih mest, in sicer tri polnilnice s po dvema polnilnima mestoma za električne avtomobile (eno na Ukmarjevem trgu in dve na Vergerijevem trgu) in posebno polnilnico s petimi vtičnicami za električna vozila znamke Renault Twizy, na razpolago pa bo tudi več avtomobilov na električni pogon, ki jih bodo lahko uporabljali prav vsi. Gre za pet avtomobilov znamke Renault Twizy ter avtomobila znamke BMW i3 in Nissan Leaf, ki se jim bodo že v prihodnjih dneh pridružili še štirje električni avtomobili Renault Zoe. Ti bodo kot službena vozila prvenstveno namenjeni zaposlenim v občinski upravi in v drugih javnih podjetjih, saj je želja, da bi se z vsakodnevno uporabo promoviralo tovrstne načine mobilnosti, cilj pa je, da bi jih v čim večjem obsegu uporabljali vsi, tako prebivalci Mestne občine Koper kot tudi številni obiskovalci in turisti. S tem namenom bo uporaba vozil do petka, 9. novembra, brezplačna za vse uporabnike.
»V poskusnem obdobju, predvidoma prve tri mesece, se bo uporaba vozil s strani neposrednih izvajalcev evidentirala brez specializirane informacijske podpore,« je na vprašanje, kakšen bo sistem izposoje avtomobilov v prvi fazi odgovoril direktor podjetja Rotalab Jože Ban. Ko bo bolj jasno, kakšen je sam ekonomski model in princip zaračunavanja storitev t.i. car sharing-a, pa bodo, tako Ban, vzpostavili in namestili avtomatizirano informacijsko podporo – aplikacijo, ki bo bistveno poenostavila izposojo in uporabo razpoložljivih avtomobilov.
»Mi smo tisti, ki kreiramo našo prihodnost, prav prek projektov kot je Edison – zelena mobilnost,« je danes novo pridobitev z zadovoljstvom pozdravil tudi prvi mož koprske občine Boris Popovič. Kot je povedal, je koprska občina na področju električne zelene mobilnosti že sedaj zelo aktivna, v prihodnosti pa namerava to področje še bolj razvijati.
»Danes imamo tako že na razpolago električna kolesa, električne avtomobile, električne avtobuse, električne tovornjake, bomo pa seveda naredili vse, kar lahko, da bomo to področje še razvijali in da bomo pri tem čim bolj napredni in inovativni. S tovrstnimi ukrepi bomo, verjamem, že v kratkem zmanjšali uporabo avtomobilov na bencinski oz. dizelski pogon, kar pomeni, da smo na zelo dobri poti, ki napoveduje zeleno prihodnost ne le naše občine ampak tudi širše,« še pojasnjuje Popovič in dodaja, da je zelena energija ena od oblik trajnostne naravnanosti, ki s svetlobno hitrostjo širi svoj krog uporabnikov in ob tem razvija tudi trg.
V okviru Edisona kmalu tudi vzpostavitev Edison razvojnega centra v Kopru
»V tej zgodovinski priložnosti ne želimo ostati zadaj, naš cilj ni niti, da bi bili zgolj hitri sledilci, ampak smo odločeni, da bomo kreirali nove rešitve. Namesto, da jih bomo kupovali od drugih, bomo mi tisti, ki jih bomo prodajali naprej, najprej v naši regiji, potem pa tudi v Evropi in globalno,« je danes uvodoma povedal Iztok Seljak, ambasador platforme Edison, s katerim Slovenija pospešeno razvija model učinkovitega prenosa dostopnih in uporabniku prijaznih tehnologij zelene mobilnosti na trgu.
Poleg razširjanja zelene mobilnosti pa je cilj Edisona razviti tudi lastne, povsem nove prebojne rešitve zelene mobilnosti, kot je induktivno brezžično polnjenje v projektu Edison Winci. V njegovem okviru si koprska občina in drugi partnerji projekta prizadevajo tudi za vzpostavitev Edison razvojnega centra v Kopru, in sicer na lokaciji nekdanjega Tomosa. Koper ima, kot je poudaril Seljak, za to vse potrebne pogoje: »Je stičišče morskega, železniškega, cestnega in v bodoče verjamem da tudi letalskega prometa in ima izjemno kombinacijo kakovosti dela in življenja.«
V okviru Edisona je nastal še en zanimiv projekt, in sicer Multi-E, h kateremu je pristopila tudi Mestna občina Koper. Projekt je danes predstavil Miha Valentinčič, direktor Inovativnih poslovnih modelov pri Petrolu. Kot je povedal gre za mednarodni projekt vreden 80 milijonov evrov, s katerim si partnerji prizadevajo vpeljati koncept električne mobilnosti. »Po eni strani gre za vzpostavitev infrastrukture-hitrih polnilnic v mestnih središčih, po drugi strani pa vzpostavitev storitev mobilnosti z uporabo električnih avtobusov, električnih avtomobilov. Koper bo v okviru projekta pridobil sistem javnega car sharing-a, štiri mini avtobuse za izvajanje storitev mestnega potniškega prometa in štiri kavalirje. Poleg tega pa bo občina skupaj s podjetjem Arriva vpeljala tudi avtobusno linijo (električni avtobus) med Koprom in Trstom, z vso spremljajočo infrastrukturo ter z možnostjo podaljšanja le-te do letališča Ronke v Trstu,« je še pojasnil Valentinčič.
V pilotnem projektu poleg Mestne občine Koper sodelujejo še podjetje Rotalab, Europcar, Petrol, Elektro Ljubljana in Etrel, v naslednji fazi pa se bodo projektu Edison eKoper, ki združuje vse aktivnosti platforme Edison na območju koprske občine, pridružili še drugi akterji.
VIDEO: Koper – od mesta izzivov do meščanom prijaznega zelenega mesta